Pasi de urmat in achizitia unei locuinte
Am ales acest subiect ca reactie la cumulul de intrebari venite din partea cumparatorilor, aflati in pragul contractarii unei locuinte.
Ne imaginam ca tocmai am sfarsit un lung proces de vizionare, si ne-am decis, in final, asupra unei locuintei. Asadar, ne place, deci ne dorim s-o cumparam.
Ca sa complicam putin datele problemei, sa ne imaginam ca locuinta, asupra careia ne-am hotarat, urmeaza sa fie receptionata in decursul urmatoarelor sase luni calendaristice. Presupunem, de asemenea, ca proprietar este un SRL.
O situatie, de altfel, foarte des intalnita, intr-o piata imobiliara aflata in continua crestere.
Sibiul se bucura de o frumoasa si ambitioasa dezvoltare, atat indistriala, cat si rezidentiala, astfel ca oferta pe segmentul locuintelor NOI este cat se poate de generoasa.
Considerand amploarea tranzactiilor in numerar din ultima perioada, vom presupune ca avem de-a face cu un cumparator ce dispune de suficiente lichiditati incat sa nu fie nevoit sa acceseze un credit bancar.
Revenind la subiect, propun o lista SMART a pasilor de urmat in situatia descrisa mai sus:
1. E necesara semnarea unui antecontract de vanzare – cumparare. Este, de altfel, un demers important, cumparatorul avand, astfel, posibilitatea de a-si rezerva si chiar alege locuinta dorita in functie de amplasarea pe nivel/ parcela, dispunerea fata de punctele cardinale, priveliste, etc.
De cele mai multe ori, partile convin asupra semnarii actului in fata unui notar.
Astfel , autentificarea actului este conditionata de intrunirea unei situatii juridice notariale corespunzatoare de catre locuinta care face obiectul inscrisului.
Ce sta la baza acestei verificari? O serie de documente, precum:
– act dobandire teren, pe care urmeaza a fi receptionata locuinta
insotit de incheierea de notare in CF
– autorizatia de construire, aflata in termen de valabilitate
– cartea funciara a terenului, nu mai veche de 30 de zile
– actul constitutiv al societatii
– certificat de inmatriculare a societatii
– certificat constatator detaliat eliberat de Registrul Comertului
– hot AGA de vanzare
– decizia privind desemnarea persoanei delegate sa reprezinte societatea la vanzare.
Sa vorbim, acum, despre elementele pe care trebuie sa le contina, in mod obligatoriu, un astfel de inscris. Nu trebuie sa omitem din vedere faptul ca antecontractul constituie o promisiune asumata de ambele parti de a incheia in viitor, la pretul si in conditiile convenite, contractul de vanzare cumparare locuinta.
Si de aceasta data, propun sa abordam tematica sub forma unei liste, o lista a elementelor de punctat la semnarea unui antecontract:
– datele de identificare ale partilor, asa cum rezulta din BI/CI, in cazul persoanelor fizice, si/ sau din certificat inmatriculare si constatator detaliat, in cazul persoanelor juridice
– descrierea detaliata a obiectului de contract, in cazul de fata, locuinta: adresa, datele cadastrale, suprafata utila/ suprafata construita, compartimentare, numar camere, descriere dependinte, parti comune indivize, si cotele aferente, cota indiviza teren aferent, destinatie drum acces, toate acestea sustinute de documente, precum: plan nivel, schita imobil, plan amplasament.
– pretul stabilit si modalitatile de plata. De regula, la semnarea antecontractului se solicita un avans minim de 1.000 euro, socotit mai mult ca fiind o taxa de rezervare imobil.
– termenul convenit pentru receptia locuintei, si implicit pentru semnarea contractului de vanzare – cumparare.
– datele bancare ale societatii vanzatoare, in care urmeaza a fi virat pretul , compus din avans si un rest de plata.
Aceasta lista este indicativa, si deloc limitativa, ea neexcluzand din componenta acului o serie de drepturi si obligatii standard, asumate de ambele parti.
2. Semnarea contractului de vanzare-cumparare, reprezentand inscrisul prin care vanzatorul transfera cumparatorului dreptului de proprietate asupra unui imobil, in schimbul unui pret.
La aceasta data, in mod cert, locuinta este receptionata si notata in Cartea Funciara ca locuinta individuala.
Partile se vor prezenta in fata notarului, in vederea autentificarii si notarii in Cartea Funciara a contractului.
In scopul perfectarii contractului, vanzatorul va prezenta, in plus fata de prima sesiune, urmatoarele documente:
– proces verbal de receptie la terminarea lucrarilor
– certificat de notare constructie in CF
– act de apartamentare, insotit de incheierea de notare in CF, daca este cazul
– extras CF de autentificare locuinta, nu mai vechi de 10 zile lucratoare
– certificat de atestare fiscala de la Primarie
– certificat constatator detaliat eliberat de Registrul Comertului, in termen
– certificat de performanta energetica cladire, cat si locuinta individuala.
Cumparatorul, la randul lui, trebuie sa prezinte un act de identitate valabil.
Societatea vanzatoare va emite o factura pentru incasarea diferentei de pret ramase de achitat. Moneda facturii va fi cea nationala. In cazul in care pretul initial a fost stabilit in EUR, se va converti in RON la cursul BNR valabil la data emiterii facturii, aceeasi cu data semnarii contractului de vanzare-cumparare.
Acum, la final de articol, va incurajez sa ne adresati orice intrebare considerati Dvoastra ca fiind relevanta si cu referire la subiectul ales.